lördag, mars 20, 2010

Åsiktsfrihet

Åsiktsfriheten är en balans mellan att alla skall få uttrycka vad de vill, men samtidigt inte hetsar eller kränker. Jag tycker att Sverigedemokraterna ägnar sig åt att både hetsa och kränka, nödtorftigt gömda bakom av en slags demokratisk mask. De säger att de agerar enligt demokratins spelregler men jag säger rent ut att jag inte litar på dem för fem öre. Därför att i grunden har de en ideologi - eller kanske inte ens det, utan åsikter och fördomar - som går ut på att slå ut demokratin. Så fort man börjar säga att det vore bättre om vissa människor inte bodde här, men gärna får bo där (långt borta härifrån,n.b.) har man varit inne och tummat på människovärdet. Och för mig hänger människovärde och demokrati ihop.

Det är mycket möjligt att jag överreagerade när jag hittade en bekant som på Facebook annonserar sitt stöd för Sverigedemokraterna och tycker att Jimmie Åkersson är en rejäl karl. Jag blev riktigt, riktigt ledsen. För denna bekant är en ung människa som jag har lärt känna inom min demokratiska folkrörelse. Det är en dubbel börda. Dels att den svenska ungdomen är så kortsynt och intolerant, dels att folkrörelsevaccinationen inte satt i längre än några år.

Bekanten får tycka vad den vill. (Demokrati, nämligen.) Men jag kommer aldrig att tycka att det är OK att bekanten säger att det är skillnad mellan människor och människor.

1 kommentar:

Vilse på Värnhem/Anders sa...

Ta diskussionen med bekanten. Påfallande ofta har dom aldrig fått ordentliga mothugg i sak, utan mer moraliserande fördömanden.