lördag, mars 13, 2010

Lära för livet

Stod och höll förpackningen med te i handen och läste. Det stod att man skall använda kallt, syrerikt vatten när man kokar te för det är syret som är A och O för att teet skall bli gott. "Det vet jag väl", tänkte jag. Det har jag vetat länge. Har fått utstå en del spe också för min noggrannhet när det gäller den exakta tidpunkt då man tar kastrullen av spisen. Mina korridorkompisar i synnerhet var fascinerade på den tiden det begav sig.

Jag vet precis när jag lärde mig det där med syrerikt vatten som gör gott te. Det var under en kemilektion på högstadiet. Jag minns verkligen inte vad som avhandlades, men vår kemilärare gav som exempel att te som man värmer upp igen i kastrull (detta var långt innan alla hade en mikrovågsugn i köket) inte smakar gott. Tack, Rolf Andersson, för detta. Det är en kunskap om jag verkligen har haft nytta av i livet.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

När det blir fiskögon tar man av från spisen. Men nu använder jag ju vattenkokare. Vad gäller om man värmer te i mikron då?

Jenny sa...

Jag vet faktiskt inte vad som gäller rent vetenskapligt när man värmer i mikron. Någon som kan vet om syremättnaden påverkas av mikrovågorna? Mina empiriska tester säger att det inte är lika gott som nybryggt te (givetvis) men smakar ok jämfört med värma i kastrull.

www.e-schoenfelder.at sa...

Thé eller vatten i mikro är no-go för mig!!!
Kastrull på spisen tycker jag verkar lite segt och dessutom inte särskilt energisnålt (man jag kan ju ha fel!).
Jag använder nog för det mesta vattenkokare: går snabbt, men lite svårt att kolla när vattnet sjuder...

Elisabeth sa...

P.S. funkar fortfarande inte riktigt bra med kommentarerna...