fredag, mars 12, 2010

Skivor jag minns

Sgt Pepper. Say no more.
From Langley Park to Memphis: den första skiva jag köpte med Prefab Sprout, ca 1988. Hade hört sången "Nightingales" på radion och pep iväg och köpte. Jag återkommer alltid till den. Har andra skivor med Prefab Sprout, men just denna är speciell för mig.
Förklädd Gud: var barn och kallade den Klädd gul å blå med hund. Bilden på LP:ns framsida föreställde en bit av en grekisk urna, där man såg en naken kille spela på flöjt och så hoppade en liten hund bredvid. Gul å blå kom förmodligen ifrån klädmärket, jag hade visst en t-shirt därifrån med trycket Gul å blå på framsidan. Det var den versionen, med Lars Ekborg som recitatör och Erik Saedén och Elisabeth Söderström som solister. Tänker att det är lite märkligt att de gick bort så pass samtidigt, dessa stor sångare. Som tonåring fick jag sjunga verket någon gång samt lyssnade intensivt på det och älskade Hjalmar Gullbergs lyrik, förstås.
Griegs pianokonsert i a-moll: inspelningen av Deutsche Grammophon, Herbert von Karajan dirigerade och Krystian Zimmerman var pianosolist. Min LP-skiva gick varm i sena tonåren och är nu lite bucklig. Jag köpte dock filen från DG:s webbshop häromåret och kunde ladda över i min musikmaskin. Halleluja.

Finns många fler skivor som är viktiga och mycket lyssnade på förstås, men det är nog faktiskt de här som är de essentiella Jennyskivorna. De som jag direkt tänker på om någon säger ordet favoritmusik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant nog så har jag en relation till "Förklädd Gud" därför att min pappa lyssnade på och talade om verket - och såvitt jag förstår oftast precis just den versionen. Han kände (nåja) Elisabeth Söderström och läste och arbetade mycket med svensk lyrik.