söndag, mars 28, 2010

Vardagen som flyr minnet

Jag läser om Sue Graftons deckare om Kinsey Millhone. Hon började skriva dem i början av 80-talet och den är upplagd alfabetiskt. Hittills har hon gett ut titlar till och med bokstaven "t". Jag tycker om de här böckerna. Utöver personbeskrivningar och intriger fascineras jag av Graftons förmåga att komma ihåg hur det var. Hon låter nämligen Kinsey Millhone hållas på 80-talet.

I början av "O is for outlaw" som är utgiven 1999 förklarar Grafton det här. Hon säger att planen är att serien skall löpa över tio år och avslutas när Kinsey är 40 år. Och det är därför hjältinnan inte har hjälp av mobiltelefoner eller internet och annat som vi idag redan är så vana vid att det är svårt att minnas hur det var.

Jag tycker att det är oerhört knepigt att minnas hur man gjorde. Man vänjer sig fort vid allt som hör till vardagen. Ändå var det så sent som hösten 1997 som familjen köpte första den mobiltelefonen, när det var akut kris med Samuel. Den telefonen var rätt stor och hade en antenn. Internet tror jag vi fick ungefär 2000. Egen mejladress skaffade jag mig kring 2001. Min egen första mobiltelefon köpte jag 2003. Så pass nyligen, men jag har ändå glömt riktigt hur man gjorde. Jag är full av beundran för Sue Grafton som klarar att hålla sig kvar på 80-talet.

Inga kommentarer: