söndag, april 18, 2010

Fukt & värme, finfina grejer

Att Tönnes och Justus hostar galet mycket har nog framkommit vid det här laget. Natten mellan igår och idag vakade jag med Tönnes från ca halv två och tills han bestämde sig för att nu fick det vara nog, och helt enkelt steg upp och började dagen strax efter klockan sex. Jag kan inte beskriva hur jobbigt han hade det. Fruktansvärt. Det blev ett besök på akuten för att prova om inhalationer kunde hjälpa - det gjorde det tyvärr inte. Kändes rätt hopplöst när Tönnes kom hem igen och jag inte kunde göra något för att lindra hostan. Övertala honom att dricka lite då och då samt ge isglass är de enda medel jag har.

Och så, plötsligt! Alva tappade upp ett bad åt Tönnes. När han väl bestämmer sig för att sig ett riktigt bad, så badar han besked. Efter en stund märkte jag att han inte hostade alls. Lösningen är alltså att hålla honom i en varm och fuktig miljö hela tiden. Tyvärr är det svårt att åstadkomma en långsiktig lösning, men varje lite längre hostfri stund han får är värdefull.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Finns ju badsalt/badolja mot förkylning - med eukalyptus och/eller menthol. Brukar kunna hjälpa lite...
Och codein - om inget annat hjälper!