torsdag, april 22, 2010

Mina motionspass

Jag har en utmärkt arbetsplats. Den är på många sätt utformad så att jag skall få röra på mig under dagen. De två tillfällen som förekommer mest frekvent är när jag skall skapa kontakt mellan hårddisk och bildskärm, samt när jag skall hämta posten.

Det första inträffar när jag har fått det fint och städat. Under städningen kommer man åt sladdarna som går mellan bildskärm och hårddisk. De är spända till maxgränsen och har lätt att glida ur lite, lite om man ruckar något på dem. När meddelandet "No video input" dyker upp på skärmen är det alltså bara att ställa sig på alla fyra och krypa in under skrivbordet för att komma åt baksidan på hårddisken och trycka lite på alla sladdar. Momentet innehåller både böja knä och vissa vridövningar. Magmusklerna tränas samtidigt om man slingrar sig lite extra vid upphasandet.

Det andra motionspasset är mer krävande. Det bygger på förutsättningarna att brevlådan sitter utanför vår ytterdörr, att ytterdörren slår igen efter en samt att man måste ha en nyckel till själva brevlådan också. Jag börjar med att låsa upp vårt nyckelskåp och ta ut postnyckeln. Förut, innan vi låste ytterdörren, var det nu bara att gå ut och hämta in posten. Nu måste jag komma ihåg att även ta med nyckeln till ytterdörren. Det gör jag inte. Och eftersom jag inte ids gå tillbaka och hämta nyckel och inte heller vill stå utanför och ringa på så sätter jag ner en fot som håller upp dörren. Sedan tar jag ett steg, sträcker mig över hallen och når precis fram för att låsa upp brevlådan och låta posten drösa ut på golvet. Sedan låser jag lådan, böjer mig ner för att plocka upp posten från golvet och lyckas backa och vrida mig tillbaka utan att ytterdörren har gått i lås bakom mig. Det ser lustigt ut, det medges. Jag har sett Anna göra det också. Det är nog bara Anna och jag som är både tillräckligt långa och tillräckligt lata för att utföra den här töjande och sträckande manövern.

Strängt taget är underhållningsvärdet rätt högt för båda aktiviteterna.

1 kommentar:

Känd Björn sa...

Jag tycker också det verkar ytterst underhållande. Kanske kan ni ta entré och skänka den till något lämpligt ändamål.