fredag, april 16, 2010

Sanatorium

De är så sjuka, så sjuka, mina två äldsta pojkar. Tönnes rosslar djupt och hostar slem. Näsan rinner och han har feber. Vi är visserligen vana vid Tönnes stundom tunga andning när han har en infektion på gång, men det här är riktigt jobbigt. Justus har en grundare och retligare hosta och är mer allmänpåverkad. Jag tycker så synd om honom; på söndag skall gosskören sjunga under högmässan då bland annat ärkebiskopen av Wales medverkar. Det är ju lite festivitas vid sådana tillfällen och Justus vill så gärna vara med. Med tanke på hur konstant hans hackhosta är tror jag tyvärr att han inte kommer att klara det. Får hålla tummarna för ett mirakulöst tillfrisknande.

Jag är orolig över hur pojkarna egentligen mår (dåligt) och frustrerard över att inte kunna ge Tönnes något enda litet host- eller feberdämpande eftersom det bara inte går att få i honom medicin. Ge intravenöst är liksom enda sättet, och det tar man inte bara till sådär rätt upp och ner hemma. Vore ju skönt. Tjoff in med en kanyl och så in med medicinen. Fast då måste man söva pojken också så att han inte sliter sig från slang och dropp...huvaligen.

Utöver oron är jag ärligt talat galen på hostandet. Man blir lite slut i nerverna av host host host host...

Inga kommentarer: