fredag, april 30, 2010

Sista april

Solen lyser, fast det drar mörka moln över himlen. Eftersom vi tänkte oss till en brasa ikväll hoppas jag att regnet väntar lite. Korv och brasa och lotter avnjuts bäst utan väta. Vår brasa tänds i Eriksberg och arrangeras av Eriksbergs socialdemokratiska förening. När Tönnes var yngre brukade han limma på de åldrade socialdemokratiska farbröderna som stod och språkade vid brasan. De senaste åren har han mest knallat upp och ner för backen samt -förstås- ätit korv.

Nu är det vår! Det märker jag på att sura grannen i huset hörn i hörn med vårt öppnar sitt fönster och spelar hårdrock på mycket hög volym i timmar. Ett annat vårtecken är att arrangemang krockar. Ett axplock ur krockhögen: Justus klass skall göra en kort skolresa i början av juni. Naturligtvis sammanfaller denna resa med åtminstone en scenrepetition av Otello samt ett pianorep.

Varför kan inget få vara enkelt en enda, lite gång?

2 kommentarer:

Vilse på Värnhem/Anders sa...

Min enda vän i Uppsala bor i Eriksberg och dessutom kände jag din man för typ 25 år sedan (Malmköping). Och din blogg hittade jag via accent. Helt ot, men du vill kanske veta vilka som läser?

Jenny sa...

Jätteroligt! Och den här lilla världen man lever i, den är verkligen liten. Man hittar trådar till människor och händelser överallt.