onsdag, maj 19, 2010

Åhhhhh

Låg dag. Fick undan en del på jobbet i förmiddags, men sedan slog efterverkningarna av tisdagens migrän till ordentligt så jag åkte hem tidigt. Var ofokuserat irriterad och mådde illa och blev sur på humlor och skalbaggar som ville studsa på min panna och sno in sig i mitt hår hela tiden under cykelturen hemåt. Väl hemma lade jag mig och försökte sova hela eftermiddagen. Några telefonsamtal såg till att så mycket sömn blev det inte. Dessutom blev Justus skärrad när han ringde från en kompis och jag påminde honom om att han hade extra körrepetition ikväll. Jag sade att jag skulle ta reda på exakta tider och skicka ett sms med uppgifterna. Hasade mig upp och gjorde det.

Men otack är världens lön, för vem ringde en minut innan repet började och undrade hur det var? Mycket riktigt blev han stressad och arg när jag talade om för honom hur det var och faktiskt sade till honom att han borde ha kollat sin telefon eftersom jag hade lovat att messa honom. "Vad skall jag göra nu?" Han rusade in och hämtade sina pianonoter (han måste dessutom gå ifrån detta extra körrep eftersom det krockar med hans spelning) och var oerhört grinig och sur och uppjagad eftersom han nu skulle komma rätt mycket för sent. Jag tvingade med honom en Festis som han motvilligt tog med. Jag vet att min uppgift är att finnas där och stå pall när han råkar ut för elände, även självförvållat. Men jag är lite ledsen just nu. Han var så arg på mig och han hade banne mig bara sig själv att skylla. Förmodligen var det väl därför han var så arg.

Och så får man varje dag (känns det som) glada tillrop från något av barnen som behöver pengar till någon utgift i samband med skola eller fritidsaktiviteter och aldrig frågar de i tid så att jag hinner ta ut pengar. Jag har så sällan kontanter på mig att det kräver framförhållning. "Mamma, kan jag få (eller låna) 100 kr av dig?" "Visst, tar du kort?"

Inga kommentarer: