fredag, maj 14, 2010

Barn som stör

Alla människor är inte automatiskt förtjusta i barn. En del tycker att barns närvaro är mycket störande. Det är ju dessutom så, att barn modell yngre låter sin närvaro märkas. Alla föräldrar vet precis hur det känns den där stunden när barnet lackar ur totalt och helt enkelt slutar att reagera på kramar, ord, leksaker, mutor eller sövningsförsök - och sätter igång med att låta på allvar och röra sig överallt. Jag har också suttit i tågvagnar och på bussar och flygplan och noterat att nu är det någon liten som är övertrött och jobbig. Sedan tänker jag inte så mycket mer på det för jag minns hur det var.

Ibland hör och ser jag reaktioner på barn som märks på, exempelvis, tåg. Människor jag känner som beklagar sig ordentligt. Det ger mig en obehagskänsla i hela kroppen. Tonen kan nästan vara hatisk emellanåt. Jag begriper inte hur man kan uttala sig föraktfullt om människor bara för att de är barn. Och alltid, alltid "varför göööör inte föräldrarna något?" Jag kan garantera att föräldrarna i fråga har försökt med allt. Det betyder inte att de nödvändigtvis har gjort rätt sak i rätt ögonblick, men de har gjort allt de kommit på och är nu fullkomligt uttömda och generade och kan inte komma på en enda sak till att göra mer än möjligen att kasta ungen av tåget. Ännu värre tycker jag det är när beklagandet går över till "varför åker man tåg med ungarna"? Hallå! Man kanske inte har något annat transportmedel, kan det vara så enkelt?

Jag tänker ofta på dem som klagar på barn eller på föräldrar som inte gör något åt sina stökiga småbarn med ett visst vemod. Har de helt glömt att de själva varit barn en gång i tiden? Att de också har varit små och trötta och och blivit förvirrade av omgivningen och undrat varför mamma hela tiden högröd i ansiktet väser "tyyysst"?

Personligen tycker jag det är hundra gånger mer störande med alla vuxna som sitter och pratar högt och oavbrutet flera mil i taget utan att bry sig ett dugg om omgivningen. De har inte ens ursäkten att de är för små för att förstå bättre.

Inga kommentarer: