torsdag, maj 20, 2010

Ett riskfyllt liv

Håhåjaja, det är inte måttligt vad man utsätter sig för. De senaste månaderna har jag exempelvis varje natt varannan vecka utsatt mig för att bli knäad över näsan. Sigvard med åttaråringslånga kalvbenen är lika rörlig i sovande tillstånd som han är i vaket. Ofta vaknar jag till instinktivt och kastar mig undan innan benet kommer farande över mitt ansikte.

Men det är så rart och gott. "Mamma, får jag somna i din säng?". Såklart. Då kan jag när jag själv lägger mig titta på hans vårbruna ansikte, beundra de långa ögonfransarna och fnissa lite åt hans Svenne-frisyr.

Tanken är att någon skall få över Sigvard till sin egen säng senare. Eftersom Sigvard sover i en loftsäng är enda sättet att bära honom till sängs att lyfta honom på raka armar. Varken jag eller Björn har Pippikrafter, så då måste vi väcka pojken lagom mycket så att han kan klättra upp i sängen själv. Det är inte alltid han vaknar. Därav de riskfyllda nätterna.

Om ett tag känns det förmodligen otroligt tomt. Det är inte så länge till han kommer att vilja somna hos mig. Ett blått öga är ett pris värt att betala i sammanhanget.

Inga kommentarer: