tisdag, maj 04, 2010

Körkväll

Jag orkade vara kvar hela övningen och pratade till och med med folk som fina Johanna och Mikaela. Fast jag har ont i halsen. Och mina fötter är iskalla klumpar. Vid min mogna ålder borde man veta bättre än att cykla barfota majkvällar, men jag liksom glömde att det var så kallt. Halvvägs hemma hade fötterna ändå domnat så det gick fint.

Vi har börjat öva Duke Ellingtons Sacred Concert. Jag är så glad. Som jag har längtat. Och så fick man en stund att fnissa på när maestro skulle instruera rytmen och sade vilka ord som helst som låter ungefär som texten. Vi är mycket vana, närmast blasé vid det här laget, men det här var något av det bättre. Jag höll på att trilla av stolen. Bara så ni vet: "Freedom´s not just one big bird".

Efter paus hade en av Ellingtonsatserna försvunnit för mig. Vi övade Freedom med ordningsnummer 3c före paus. Efter paus var de puts väck. Började luta åt åsikten att jag hade käkat upp dem i ren distraktion innan jag kom på att det nog var Gennet som hade tagit dem med sig när hon gick. Enbart av den enkla orsaken att Gennet inte var kvar och kunde försvara sig. (Jag undrar fortfarande hur de bara kunde försvinna.)

3 september i konserhuset. Det kommer att svänga. Och det vet ju alla att it don´t mean a thing if it ain´t got that swing.

Inga kommentarer: