torsdag, maj 06, 2010

Maten för dagen

"Spagettin är jättegod. Åh, vilken god tomat!" Sade Sigvard. Och tog två gånger. Min haka dunsade ner i bordsskivan. Eftersom rätten fick godkänt av min kräsne son tänkte jag bevara receptet (haha) för eftervärlden.

Jag tog fram två bunkar med överbliven kall, kokt spagetti. Klippte ner spagettin i en smord ugnsform. Sedan hällde jag upp två burkar krossad tomat och en burk med röda bönor (kidney beans)i en bytta, slog över en skvätt grädde som jag för en gångs skull hade hemma, ketchupade en klick, strösslade rikligt med torkad basilika och tappade frikostigt vitlökspepparburken över såsen. Så hällde jag den över spagettin. In i ugnen. Där fick den stå i en kvart ungefär, sedan tog jag ut den och lade ostskivor över. In i ugnen tio minuter till. Et voilà.

PÅ det hela en rätt menlös anrättning. Osten var hushållsost. Det enda som gav lite sting var vitlökspepparn, men jag har en olustig aning om att min användning av vitlökspeppar börjar närma sig den nivå som grillkök och vägkrogar höll på användningen av Piffi allkrydda för några decennier sedan. Den mer raffinerade kocken skulle naturligtvis haft färska basilikablad, använt krossat färsk vitlök, använt en starkare gratängost och så vidare.

Men jag är inte så raffinerad. Har inte sådana grejer hemma. Man får ta det man har. Livsfilosofi?

Inga kommentarer: