söndag, maj 16, 2010

Trepussarskvällar

När jag lägger Tönnes är det viktigt med ritualer. En ritual, eller snarare lek, som han och jag har ägnat åt oss är att man pussas tre gånger i följd. Efter första pussen säger man "åh", efter den andra säger man "ÅHH" och efter den tredje pussen brister man ut i ett storslaget "MAAÅÅHH!". För några veckor sedan ville Sigvard lite avundsjukt göra samma. Jag tänkte: undrar om Tönnes blir stött eftersom det var vår lek?, men Sigvard och jag fick trepussas i lugn och ro. Däremot var jag tvungen att gå tillbaka till Tönnes och göra om trepussningen med honom. Så är det varje kväll.

Det känns väldigt viktigt att hitta på saker som är bara mina och Tönnes. Uppenbarligen klarar han att låta sina syskon få låna av oss, men det är faktiskt vår grej. Det är lika viktigt för mig.

Det är också enkelt att teckna trepuss. Tre fingrar i vädret för att teckna tre, och sedan tecknar man "puss".

Inga kommentarer: