tisdag, juni 08, 2010

Intressesmurfen hoppar

Jag satt och hängde över en tekopp i köket och begrundade livets jädrigheter (dragit på mig ett magont-virus) när det plötsligt hördes ett skrällande ljud. Kom det utifrån? Sedan kom musik, eller snarare något som gick att identifiera som musik. Då förstod jag att det var min mobiltelefon som ringde. Vanligtvis har jag en så vacker och harmoniskapande ringsignal; det är Sigvard och Justus som sjunger "Björnen sover" och Justus spelar piano till. Nackdelen med signalen är att först kommer några sekunders tystnad i inspelningen, samt att det är så vackert och stilla att jag inte riktigt hör signalen i trafikbrus eller annat vardagsbuller.

I söndags insåg jag att det inte skulle funka med en så stillsam ringsignal ute på Liljekonvaljeholmen under pågående familjedag. Exempelvis spelade Uppsala blåsorkester så håret lyfte (åh, jag är en bläckblåsnörd, det är så trevligt med blås!) och då förmådde inte mina söners ljuva röster tränga igenom ljudet. Jag ändrade ringsignal. Jag valde "All I want is you" med Roxy Music. Den hörs. Att jag sedan lade telefonen i väskan och lade väskan i ett hörn och inte hade en chans att höra telefonen ändå på hela dagen - det är en annan femma.

I morse, när jag inte var inställd på att lyssna på låten, utan bara fick ljudet över mig helt oväntat så låter introt apa. Skräll och skräll. Det låter som om de spelade in i Bryan Ferrys badrum.

Nu har jag bytt tillbaka till Björnen sover. Som alternativ när jag behöver en signal som kan höras över många andra ljud tar jag nog Salem Al Fakirs "Good song" istället.

P.S. Jag gillar "All I want is you" jättemycket, men den gör sig inte som ringsignal.