söndag, juni 20, 2010

Jag och di där Bernadötterna

Det slår mig att jag vet ganska mycket trivialia om ätten Bernadotte - ja, med start hos Jean-Baptiste, då. Jag kan släktleden hyfsat bra även om jag måste tänka till lite när det gäller syskon och barn till tronföljarna. Jag vet exakt vad det beror på.

Det började med en bok som jag hittade i mormors bokhylla när jag var i elvaårsåldern. På 50-talet skrev den österrikiska författaren Annemarie Selinko en bok med titeln "Desirée". Den handlar om Desirée Clary från Marseille som först var förlovad med Napoleon - innan han dumpade henne för bättre karriärstegsäktenskapet med Joséphine de Beauharnais. (Denna Joséphine fick en sondotter som så småningom gifte sig med Oscar den förste, som var son till Desirée. Se där hur liv flätas in i varandra!) Hur som helst, Desirée gifte sig med Jean-Baptiste Bernadotte och blev med tiden först marskalkinna av Frankrike, sedermera kronprinsessa och drottning Desideria av Sverige. Så långt det historiska. Nu till boken. Den är skriven som en dagbok, förd av Desirée. Den fångade mig totalt. Och även om boken är en skönlitterär produkt så innehåller den en del historiska fakta som jag lärde mig.

Sedan kom en bok till. Den skrev jag om i förra inlägget. Det vill säga Lennart Bernadottes memoarer. Jag läste sönder de här böckerna i tidiga tonår. Inte för att jag var så intresserad av det rent kungliga, utan för att jag redan då uppfattade spänningen mellan det privata och offentliga och vad den gör med människor som intressant. Något att utforska. Och som sagt fick jag med mig en del fakta som bara slank med. Därav min hyfsat goda kunskap om Bernadotternas släktlinjer och så vidare. Jag vet exempelvis att Märtha av Norge var dotter till Gustav V:s bror Carl. Det vill säga kusin till Gustav VI Adolf. Jag vet också att drottning Ingrid av Danmark, drottning Margrethes mamma, var kungens faster. Visste ni det på rak arm? Jag vet mer...

Böcker kan smyga på en kunskap utan att man märker det. Till skillnad mot när man (jag) aktivt studerar, då fastnar det minsann inte lika bra.

Inga kommentarer: