lördag, juni 05, 2010

Keep a stiff upper lip

Ser "The Queen" på TV. Har sett den bio förut och kan ägna mig åt att se andra saker än vid första titten. Vad handlar den egentligen om?

Jag tycker att den handlar om vad som händer med människor som från späd ålder fått lära sig att ständigt behärska sig. Att ha full kontroll på mimik och röst och aldrig, aldrig avslöja en äkta känsla - bara se värdigt allvarlig ut eller fyra av ett välvilligt leende vid passande tillfällen. Lite självbehärskning är bra, men detta fullkomligt groteska drillande som gör att människor stelnar, det tycker jag är otäckt. Alla behöver inte stora gester eller dramatiska utbrott för att hantera sina känslor, men nog behöver vi alla mer än ett höjt ögonbryn eller en sammanpressad mun för att hantera svåra känslor.

Jag undrar också nyfiket vad man kompenserar med. För om man bara håller inne och tränger undan borde man bli en krutdurk till sist, och bevisligen exploderar inte särskilt många av de människor som tränats i självbehärskning in absurdum. Var tar då allt vägen? Kan ett passionerat intresse för frimärken eller naturen eller knyppling vara ett utlopp som räcker till? Jag tycker det här är intressant. Grunnar.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Man ska nog inte glömma att dessa männickor fakstiskt inte syns offentligt alltför ofta - resten av tiden tillbringar de privat. Och man vet ju aldrig hur de är då...