tisdag, juni 29, 2010

Möten med djur

På håll såg det ut som en hund som gick lös. När jag kom närmare såg jag att det var en räv. Den kom traskande mitt på den relativt tättrafikerade gång- och cykelvägen längs med ån. Den brydde sig inte ett dugg om att det kom en människa med stora pinnar i händerna. Jag stannade för att titta. Jag sade "Hej, räven". Den iakttog mig nollställd några sekunder, sedan gick den vidare i sakta mak. Jag vände mig om och såg på den där den gick mitt i vägen i ensamt majestät. Ibland stannade den och klippte med öronen, sedan fortsatte den.

När jag hade vänt tillbaka mötte jag den igen. Då var den på väg tillbaka till skogen på åsen, skulle jag tro. Nu hade den en mus i käften. Morgonsnacksen var infångad. Jag är lite förvånad över att räven var så oberörd av alla människor som cyklade, joggade och gick omkring den. Domesticerad eller sjuk? Den såg inte sjuk ut, tvärtom var den slank och smidig och vacker. Det var ett oväntat och trevligt möte. Jag har aldrig sett en räv på så nära håll att jag verkligen kunde studera den i lugn och ro.

De andra djuren jag mötte på min hurtiga promenad tycker jag är enbart otrevliga. Särskilt de som bet mig på ryggen och benen. Insekter är ett gissel.

Inga kommentarer: