torsdag, juni 17, 2010

Stiltje

Syrenerna har blommat över. De vita blommorna ser sjaskiga ut och de violetta är bara ledset bruna. Det ligger ett lugn över området. Folk äter väl kvällsmat och det är för tidigt för ungdomarna att gå ut och gasa moppen för att imponera på varandra. Det kommer senare.

Diskmaskinen sorlar. Tvättmaskinen rullar på. Tönnes sjunger i högan sky. För ett tag sedan var det Owe Thörnqvist han sjöng till. Tönnes är mycket bestämd på att jag skall hjälpa honom att hoppa över de två första sångerna. Han är inte intresserad av Dagny och Gun från Dragarbrunn, utan det är först när Rumba i Engelska parken sätter igång som han är nöjd. (Låtarna kommer i den ordningen på samlingsskivan jag har.)

De andra gossarna ser på TV, utslagna. Sigvard efter en produktiv dag på fritids - en fisk till Björn, samt en leksaks-walkie-talkie. Justus seg efter en hård natts läsning. När jag tittade in till honom vid 12-tiden idag kisade han med ögonen och frågade om jag visste när det blev ljust. Vid tretiden, kunde han upplysa om, för det var då han slutade läsa. Eftersom jag själv somnar som en klubbad säl vid 22 har jag ingen möjlighet att gå in och rycka ifrån honom boken. Ikväll får han inte vända på dygnet eftersom det är näst sista Otelloföreställningen i morgon kväll. Då bör han vara alert. Jag får prata lite med honom.

Håhåjaja. Dagar som kommer, dagar som går.

Inga kommentarer: