torsdag, juni 03, 2010

Vardagens mysterier

Varje dag får jag anledning att fundera över sammanhang och orsaker. Om jag vill upphöja det till något mer stiligt än bara värdelöst vetande och undrande kan jag kalla det för att hålla hjärnan i trim. Att liksom vara en detektiv i vardagen. Söka ledtrådar och lägger ihop ett och annat.

Varför är det märken i cementplattorna utanför porten till innergården?
Varför har vi en påse dinkelmjöl i skafferiet när ingen av oss bakar (mer än en enstaka kladdkaka som Alva svänger ihop då och då)?
Varför ligger inte mitt busskort i väskan där jag lade det igår?
Vems är matsäcksburken som står med unket gammalt ris i på diskbänken?

Ni förstår. Sådär håller man ju på hela dagarna. Men jag har märkt att det inte är alla som ser de spår och ledtrådar som jag gör. Det måste kanske till ett speciellt intellekt eller så...det är Hercules och jag, liksom.

Inga kommentarer: