fredag, juli 23, 2010

Dagens lärdomar

Idag har jag av UNT (Uppsala nya tidning)lärt mig två nya ord. Tvångsutvisning och trygghetsboende. Det första tycks mig lite tårta på tårta. Är inte en utvisning per definition tvingande? Trygghetsboende verkar vara det ord som skall ersätta äldreboende. Låter bra, att våra gamla skall få ha det tryggt. Men varför skotas äldreboende som begrepp?

Alltid när jag ser nya ordskapelser blir jag nyfiken på bakgrunden. Ibland är det av rent litterär art, att någon vill uttrycka något på sitt alldeles egna vis. Ibland ligger det politiska eller ideologiska syften bakom. Jag tycker inte att det är dåligt att välja sina ord. Tvärtom är jag glad över att min elvaårige son inte blir omtalad som idiot, debil eller mongo. Det har betydelse för attityden, vilka ord man väljer. (Genom språket formar man verkligeheten, typ Wittgenstein i grovt förenklad form.) Men ibland tycker jag det är rent pinsamt när de retoriska knepen blir så uppenbara. Kristdemokraternas "verklighetens folk" är ett bra exempel på hur en grupp kidnappar ord och begrepp. Ja visst ja, det lärde jag också av UNT idag: KD har tagit patent på begreppet "verklighetens folk". De tar tydligen patent på ord och fraser. Där kan man tala om patentlösningar...

Inga kommentarer: