torsdag, juli 01, 2010

Kommunikationsglädje

Jag gick in i Tönnes rum där han suttit och sjungit/ylat i högan sky till Trazan och Banarne samt Mora Träsk sedan han vaknade vid åttatiden. Jag var lite tystlåten eftersom jag just hade haft ett samtal om begravning och lovat att sjunga när Brita begravs den 23 juli. Kände mig inte direkt som en spelevink.

Hursomhelst, jag drog upp persiennerna åt Tönnes och frågade: "Vill du ha frukost nu, eller vill du vänta en stund och lyssna på mer musik?". Ända sedan han lossnade för någon vecka sedan satsar jag på att få honom att kommunicera mera, därav flervalsfrågan. Och mycket riktigt är det en mer motiverad och samarbetsvillig pojke jag har fått nu, för Tönnes både tecknade och sade "vänta" med en gång, utan att jag behövde upprepa mig eller omformulera frågan eller helt enkelt bestämma åt honom.

Jag är så lycklig. Sitter och lyssnar på min son som skrattar och sjunger uppe i sitt rum - och som får bestämma själv när han vill komma ner och äta något. Sommarlov, valmöjligheter och kommunikation som fungerar. Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Det är så stort.

1 kommentar:

Ann sa...

Blir alldeles varm i hjärtat av det du skriver. Kram