torsdag, juli 22, 2010

Så tusan heller

I Expressen idag finns en debattartikel om att skrota sexköpslagen, för kvinnornas skull. Jag håller med om en sak i artikeln, nämligen att det fortfarande är en patriarkal syn på kvinnors sexualitet som råder. Sedan tar mitt medhåll tvärstopp.

Påståendet om det gemensamma beslutet i ett köpeavtal om sex klingar ganska falskt i mina öron. Det finns en obalans i styrkeförhållandet mellan köparen och säljaren i det här sammanhanget som gör att jag bara inte ställer upp på bilden av att horan är en starka kvinna som ägnar sig åt prostitution för att hon vill det. Den vanligaste sexsäljaren är en missbrukare - tror inte att hon (eftersom det i artikeln handlar om kvinnliga prostituerade) är stark och i en position att sätta gränser. Desperation och tvång skulle jag kalla det.

Dessutom undrar jag vad man tänker när det gäller trafficking. Småflickor som lever som sexslavar under fruktansvärda förhållanden; ta ert snack om starka, självväljande prostituerade någon annan stans, va. Ett påstått "jämställt" sexköp gör inget annat än sanktionerar trafficking och överhuvudtaget synen på att människor skall kunna köpas.

3 kommentarer:

markussa sa...

Men vi har ju redan lagar mot trafficking, våldtäkt, tvång och misshandel. Det enda sexköpslagen förbjuder är just den frivilliga transaktionen mellan vuxna samtyckande människor. Allt annat har vi lagar mot. Om en person (man eller kvinna) VILL erbjuda sexuella tjänster mot betalning och en annan person vill betala för dessa tjänster, vem är det då som tar skada?

Jenny sa...

Problemet är väl vad och vem som bestämmer när någon faktiskt vill. Vad som är vilja och vad som är något annat, i värsta fall tvång.

Elisabeth Schönfelder sa...

Tanken att varje människa ska få välja & bestämma själv är ju bra! Men hur kontrollera? Hur kan man förhindra bl.a. tvång & utpressning? Kanske en fackförening för horor?
För det finns faktiskt de som säljer sex bara för att tjäna pengar (och sedan vill leva ett "normal" liv), utan att vara beroende - även om det inte är majoriteten, antar jag... Huruvida de sedan lyckas ta sig ur det hela igen när de tjänat tillräckligt är en annan sak. Jag tvivlar på att det är särskilt lätt!