torsdag, juli 08, 2010

Sommarbo

Ägnar de här dagarna åt att samla kraft inför att vara på landet en vecka fr.om. i morgon kväll. Även på jobbet faktiskt, eftersom det är så lugnt och man kan peta med saker ifred. Lite harmoniskt sådär. Varför måste jag samla kraft då? Jo, på landet märks det att vi är många och det är trångt. Vi går varandra på tårna - och på nerverna. Kompenseras dock av vackraste utsikten från köket när man diskar samt vatten att titta på. Då och då kan man se vita båtar. Diana och sådana. Sådana gånger känns det verkligen som vårt sommarbo, som Sigvard säger.

Kanske blir det också sommaren som vi inte prickar in den regnigaste och kallaste veckan, något vi har lyckats med sedan 2004. Väderprognosen låter lovande och om den stämmer kommer det att kännas ovant att vara på landet och inte huttra eller vara blöt i perioder. Så blir det förstås att köra båten till Söderköping, det är ett måste. Glassrestaurangen räknar jag med att vi besöker. Vi var inte vid Stegeborg förra året, så nu måste pojkarna få släppas loss där. Det blir nog bra ändå fast jag är väldigt sugen på att få komma hem efter max fyra dagar, sju dagar är lite drygt för mig. Jag är väl helt enkelt inte gjord för trängsel på små ytor.

Däremot bryr jag mig inte om att det är utedass. Jag kan till och med uppskatta när Björn och jag gräver dassgropen och tömmer tunnan, för då känns det som att jag tar i och verkligen gör något. Där märker jag att samhället har förändrats: när jag var barn och man var på landet (Gräsö i Roslagen eller Östanbäck i Västerbotten) var det självklart utedass. De flesta hade det. Ute längs med vägarna var det ofta utedass vid rastplatserna. Mina barn däremot rynkar på näsan och tycker det är onaturligt med allt annat än vattenklosetter. Stackars Tönnes blir så konfys att hans mage är helt i olag när vi är på landet, för han kan bara inte göra ifrån sig på utedasset. Det löser vi med en pottstol så det ordnar sig, men jag försöker varje vistelse att träna honom. Tycker på något vis att ungarna är gräsligt bortskämda...vaddå utedass, det hade ju i princip alla på sina sommarställen förut.

Det slår mig förresten att trångt är det bara fredag till söndag. Flickorna sommarjobbar på dagkollo i Nyköping och hinner bara få en helg i sommarbo, och Erik har ingen semester kvar och blir också helgboende. Sedan är vi bara fem personer kvar. Skillnaden mellan åtta personer, som vi var hela förra sommaren på landet, och fem är märkbar. Trots att det naturligtvis är trist att inte alla kan vara med hela tiden så är det skönt att slippa tokträngsel...

1 kommentar:

elisabeth.schoenfelder sa...

Vi semestrar lite delat: Alexander och jag är i Barcelona en vecka i augusti, Stefan ska evtl. till Tessin när vi är tillbaks och Benjamin vill helst till Fürstenfeld (dit vi ska alla tre tillsammans med Thomas och flickorna). Stefan jobbar än så länge...
Annars njuter vi faktiskt av trädgården!