måndag, augusti 23, 2010

Böcker efter skolan

Vi tog svängen förbi den fina lilla biblioteksfilialen här på Ulleråker. Den har flyttat några gånger, och nu är den inrymd i Kronparken. I den salen har jag spelat på en hel del sjukhusgudstjänster. Sedan fick salen vara klassrum åt Justus och hans kompisar i ett halvår innan den övergick till att vara bibliotek. För två veckor sedan gick Sigvard hem med kompisen Klara och hennes pappa. Då gick de till biblioteket och de var snälla och lånade en bok till Sigvard. Idag lämnade vi tillbaka den och såg till att Sigvard blev registrerad som låntagare.

Bibliotekarien tittade på Sigvard och sade: "Visst var det du som var här förra veckan? Jag har lagt undan böcker till dig." Detta hade jag ingen aning om, för då hade vi gått till biblioteket tidigare. Så himla schysst gjort, tycker jag. Lägga undan böcker på obestämd tid till en åttaåring (denna åttaåring är dessutom i viss mån utan koll). Jag tror jag måste gå in en extragång och tacka henne. Sigvard blev väldigt nöjd eftersom han nu fick hem alla de böcker ha inte kunde låna förra gången. Jag skall bara träna honom lite på att man inte köper böcker på biblioteket. Inte så ofta, i alla fall. På biblioteket lånar man böcker. Jag har redan rättat honom fem gånger. Han måste ju lära sig att förstå vilken fantastisk inrättning ett bibliotek är.

Inga kommentarer: