tisdag, augusti 10, 2010

Från en latmasks horisont

Jag har visserligen börjat arbeta igen och har fått en hel del gjort redan, men jag känner mig ändå lite seg och trött. Smålat, sådär. När jag kliver in i hallen hemma gäspar jag stort, sparkar av skorna, hänger upp nycklar och väska, hejar på de delar av familjen som är hemma och går sedan att göra mig en kopp te. Sedan läser jag. Läser medan jag lagar mat. Läser medan jag borstar tänderna. Läsa är bra. Eller som ungdomen idag skulle säga: läsa is the shit.

Just idag är jag än så länge ensam hemma. Alva och Justus har farit på Junfläger, Björn hänger med Tönnes och Sigvard och gör något utanför hemmets lugna vrå. De torde komma hem snart, men än så länge hörs inga glada "hej" i dörren. Jag har tagit hand om tvätten och sopat några golv. Men nu tänker jag inte göra något mer än att lata mig med en bok innan det är dags att träda i tjänst igen och göra kvällsmat och sådant.

Inga kommentarer: