onsdag, augusti 25, 2010

Krigsnörd?

Den senaste tiden har jag ägnat lediga stunder åt att titta mig igenom TV-serien Hemliga armén. Den gick någon gång i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Den utspelar sig i det ockuperade Belgien under andra världskriget och handlar om människor som hjälper nedskjutna engelska flygare tillbaka till England via flyktlinjen Livlinan. Den serien gjorde ett starkt intryck på mig då. Idag störs jag lite av studiokänslan, men historien håller. Jag har för mig att den i stor utsträckning bygger på berättelser från folk som var med och är ganska autentisk.

När jag sitter där och tittar slås jag av att jag kan hyfsat många detaljer om andra världskriget. Jag vet exempelvis vad von Shirach, ledaren för Hitlerjugend, hette i förnamn. (Baldur.) Det är sådant som det är vanligare att män vet. Generellt vet nämligen män allt om andra världskriget. Undrar om jag nu kvalar in som man, på något vis? Det som räddar mig från att vara en riktig war buff är att jag är dålig på slag. En gedigen kunskap om slag och trupprörelser hör ju till, och jag kan bara två slag: Slaget vid Stalingrad och landsättningen i Normandie. Battle of Britain har jag en vag uppfattning om; mest förundras jag över att flygarna i RAF plötsligt hade sådan tur att de inte längre sköt ner varandra av misstag, vilket de höll på med i rätt stor utsträckning.

Jag är lättad. Jag kan fortfarande för lite om andra världskriget för att vara man. Eller war buff. Vilket det oftast är män som är.

Inga kommentarer: