onsdag, augusti 11, 2010

Orättvist

Rubrik i dagens UNT: "Bärplockare låste in basarna." Näe, tänkte jag, så taskigt. Varför det? Och hur går det med kören då? Sedan läste jag en gång till och förstod sammanhanget.

Jag begriper inte varför någon betalar förmodligen dyra biljetter för att åka till Sverige och tro att de skall kunna tjäna storkovan på att plocka bär, när det i flera år har varit en massa skumheter i bärplockarbranschen. Jag mår rätt illa när jag hör om människor som vill satsa på en förbättring av tillvaron och bara blir utnyttjade. Inte ev de stygga svenskarna i första hand, utan ofta av landsmän som förmedlar kontakter och boende och i stort beter sig som vilka slavdrivare som helst. Frågan är ju hur noga de svenska företag (handeln, antar jag) som handlar upp bär kontrollerar bärplockarnas arbetsförhållanden.

Jag hatar att vi människor bara vill sko oss på andra. Får man byta värld?

Inga kommentarer: