söndag, augusti 29, 2010

Tankar om människor; med anledning av det kommande valet

Så här i valtider blir man påmind om hur många olika synsätt det finns om samhällsbygge. Det är intressant. Ibland är det jobbigt med all polemik. Ibland blir man rädd för snäva synsätt. Då kan det vara skönt att påminna sig själv om att de allra flesta människor trots allt bryr sig om något mer än bara sig själva. Även om egennyttan och själviskheten kan tyckas sprida sig i en utsträckning som skrämmer, och ord som solidaritet och hänsyn inte används överdrivet ofta, så finns det hos många en önskan om att alla skall få ha det bra.

Ett sätt att bidra till den stora världen är att bry sig om den lilla. Att se människor omkring sig. Jag hade en vän som är den person som för mig definierar begreppet "what goes around comes around". Han försatt aldrig ett tillfälle att hjälpa eller glädja sina vänner. Håkan lärde mig en del. Sedan visade det sig att hans stora, goda hjärta var opålitligt och han lämnade oss på tok för tidigt. Men alla som fick del av Håkans omtanke bär den med sig, och eftersom han var tydlig med att hjälpen var något som man skickar vidare, så att säga, så har hans goda gärningar spritt sig som ringar på vattnet.

Så önskar jag att många fler människor skulle tänka. Bli medvetna om att det som gagnar en annan även gagnar mig. Att ingen har anledning att vara snål med sig själv eller det man har fått i livet, för ju mer man ger, desto mer får man.

Jag vill rösta på politiker som är generösa i sin inställning till människor. Politiker som förstår att solidaritet är av högsta vikt, oavsett om man står till vänster eller höger politiskt sett.

Inga kommentarer: