lördag, september 04, 2010

Freedom

Det var en riktigt kväll igår. En sådan där konsertkväll när man är glad över att få vara med där sådana fenomenala musiker finns. Johannes Landgren orgel, Håkan Lewin altsax och Jon-Erik Björänge trummor.

När jag klev fram till mikrofonen inför mitt solo kändes det väldigt svajigt; hjärtat klappade hårt och hastigt och jag hade ingen aning om huruvida jag skulle kunna kontrollera rösten eller ej. Men det var bara att sätta igång, och tack och lov satt stödet hyfsat. Sedan var det skönt och roligt. Få sjunga med jazztrio, som jag har drömt om i säkert tjugo år. Visst fanns det ställen där rösten försvann och där jag tyckte att uttrycket inte kom fram, men på det stora hela är jag nog nöjd med min insats. Problemet för mig är att jag aldrig är säker på om jag gjort det bra eller ej. Jag sätter visserligen ribban oerhört högt, och då är det svårt att uppfylla målet.

Bästa kören svängde så skönt och maestro jazzade så bra och musikerna, musikerna...otroliga. Det går inte att beskriva en konsert på ett vettigt sätt utan att det blir uppradningar av vad som hände och vad som spelades eller sjöngs, så det bästa är att utropa: Freedom!

To be contented prisoners of love
or to reach beyond our reach, to reach for at star,
or go about the business of becoming what we already are

Inga kommentarer: