lördag, april 23, 2011

Påskaftonsinteriör

Tyra och jag har langat in den första satsen ugnsäppelpannkaka i ugnen. Vi har bestämt att ingen får säga att den är äcklig. Jag inser att vi började lite försent, eller snarare var det jag som inte insåg att jag skulle få en kär medhjälpare. Vi skall hinna grädda en till och ställa på svalning är det tänkt, innan vi plockar upp Johannes vid tåget och far vidare ut till skogen för att gömma och leta påskägg.

Alva sitter och ritar med Thelma, Sigvard och Tyra. En öm moder ringde från Umeå i hopp om att få tala med åminstone äldsta dottern, men dottern sade lätt irriterat: "Säg att jag ringer upp sen." Och till sidan åt mig: "Vad de skall ringa hela tiden." Det känns bra för faster att hemlängtan inte är värre än så.

Tönnes gömmer sig lite för skocken i min säng. Vincent jagar Justus som helt klart är hans favoritkusin denna gång. Min pappa ryckte nyss ut och räddade Justus genom att ta med Vincent för att läsa saga. Det är en av mina äldsta barnböcker, berättelsen om lilla gul och lilla blå.

Alla ungarna verkar ha det bra. Vincent har övergivit sagan för att kasta sig över pianot, men annars är det lugnt och harmoniskt!

Inga kommentarer: