fredag, april 22, 2011

Soloflygning

Idag hände det. Man skulle kunna trott att det skulle ha skett under mer genomtänkta betingelser, men det bara blev. Björn sov middag, pappa var ute med Vincent och gungade och Alva och Justus hade tagit med sig Thelma, Tyra och Sigvard till Sigvards skolas utmärkta lekplats. Jag hade tagit mig upp efter migrän (är det långfredag så är det) och börjat laga mat. Tönnes stod ute på balkongen och såg långt efter sina syskon. Plötsligt stod han i hallen med skorna på och tröja i handen. Han skulle gå ut.

Jag bestämde mig i en blink för att okej, detta är stunden. "Skall du gå till de andra?" frågade jag. "Ja", svarade Tönnes. Han stack iväg. Jag hade ingen aning om ifall han skulle klara att få upp ytterdörren eller ej men gjorde inget mer än att lyssna utåt. Efter en stund hörde jag att dörren gått upp samt slagits igen, och då pep jag ut på balkongen för att kolla. Tönnes gick med bestämda steg åt rätt håll. Då gick jag in igen och ringde Justus för att meddela Tönnes eventuella ankomst. Jag hade bestämt mig för att om Tönnes inte dök upp på lekplatsen så skulle jag sätta mig på cykeln och börja leta, mer is i magen än så hade jag inte. Men Justus ringde strax tillbaka och bekräftade brorsans uppdykande.

Jag fortsatte att laga mat. Stolt och glad över Tönnes första utflykt på egen hand hemifrån mig.

Inga kommentarer: