fredag, maj 20, 2011

Arga snickarens förvirring

Jag tittar då och då på avsnitt av TV-serien Arga snickaren. Arga snickaren hjälper människor att reparera hus som stått halvfärdiga i tio år, rensa mögel och på andra sätt bistå folk med besvärliga bostadssituationer. Det är dessutom är relationsprogram där arga snickaren säger sanningar till par om vikten av att kommunicera och att fördela husarbetet jämlikt. Många gånger är det bara bra och självklara saker han lyfter fram, men jag börjar ändå bli lite less på hans attityd.

Arga snickaren blir nämligen så oerhört förvånad när en människa inte orkat ta tag i familjens problem, varav själva bostadsproblemet sällan är det största. Han blir så förvånad att han blir arg och måste göra det obligatoriska momentet i varje avsnitt; arga snickaren vänder i vrede på klacken och drar. Så återkommer han och tjatar på sina klienter om varför de inte ringde mäklaren, pratar med sin äkta make, tar itu med livet (svårt deprimerade och sjukskrivna säger han det gärna till) och bara reder ut allt.

Jag undrar hur hans verklighetsuppfattning ser ut. På många sätt är han en vettig typ som bara vill hjälpa, men jag tycker han framstår mer och mer som en person i avsaknad av empati. Eller så är det bara för att det skall bli bra TV. Hur som helst framhärdar jag i mitt ständiga tjat om att det inte är ett dugg konstigt att människor kan halka av banan. Det är nästan konstigt att det inte sker oftare.

Inga kommentarer: