lördag, maj 14, 2011

En stund på stan

Jag följde med Justus till stationen, köpte biljett och såg till att han klev på tåget. Sedan köpte jag lördagsgodis och väntade på bussen hemåt. Konstaterade att det är en ovanligt snygg färg på tulpanerna som blommar för tillfället.

Tänkte vidare att här sitter jag rätt ofta och stirrar på samma hus när jag väntar på bussen. Till höger Bredgränd, sedan China Garden och sedan stadsteatern. Om jag tittar till vänster ser jag huset där jag arbetar.


Sedan tänkte jag inget mer. Var trött och seg och glad att det var lördag utan något inplanerat. Kom hem till slut efter att bussen gått en annan väg och givetvis inte körde in till mitt bostadsområde utan stannade på Dag Hammarskjölds väg.

Ser cyklister och följebilar och poliser susa förbi utanför fönstret med jämna mellanrum. Det är nämligen den där helgen på våren då vårt bostadsområde inte går att ta sig vare sig i till elller ut ifrån utan diverse ansträngningar och försök att förstå var tusan man får gå/cykla/åka. Det stör mig att ett sportevenemang tillåts störa vardagen så totalt. Och vi förutsätts bara gilla det och tycka att det är superskojigt. Inte jag, i alla fall. Jag blir less på undermålig information om hur bussrutten har lagts vilket kan få stora konsekvenser exempelvis för tidspassning till tåg. Men vad säger jag, det är ju sport och sport är det viktigaste som finns. Fel av mig.

Inga kommentarer: