tisdag, maj 31, 2011

Gå loss på dem, bara

Lämnade mina pojkar åt sitt öde och cyklade fortfort (haha:Blomloppet skulle sätta igång om en stund och min väg var igenproppad med joggare och anhängare) till stadsbiblioteket. Det var invigning av utställningen av nykterhetsrörelsens fanor, och vännen Magnus skulle tala. Det gjorde han som vanligt utmärkt. Efter minglade vi lite och så togs en bild av oss från föreningen Svea som var där stående framför vårt praktexemplar till standar som nu förvaras hos Folkrörelsearkivet.

Magnus gjorde en utvikning och berättade även lite om Carrie A Nation, en dam som bekämpade dryckenskapen genom att med sin yxa gå lös på barer och salooner, sjungandes psalmer. För att finansiera de skadestånd hon drog på sig sålde hon souvenirer i form av miniatyryxor, samt genom föreläsararvoden. Jag kan inte säga att jag tycker att våld är en bra lösning, men någonstans kan jag uppfatta de raseri och den förtvivlan som ligger bakom och nästan heja på lite. Men bara lite. Pytte. För riktigt navlad kan hon ju inte ha varit. Den här bilden på henne är fantastisk.

Inga kommentarer: