fredag, maj 27, 2011

Människokärlek

Alva berättade för mig att på den picknick med Sigvards skola som de hade i veckan och jag missade (migrän, vad annars) hade följande inträffat: Sigvards kompis A kom fram till Sigvards pappa och syskonen och sade "Din son Sigvard, jag tycker att han påminner om Jesus." Alva frågade om det var för hans långa hår. A svarade: "Nej, han är så." Och sedan pep han iväg igen.

Jag blir lite tagen när sådant sägs. Ingen av oss hade förstås trott att A syftat på Sigvards långa hår. Vi förstår att det handlar om Sigvards förmåga att vara schyst och se andra människor. Han är genomsyrad av människokärlek och det är klart att han kompisar märker det. En del upplever det starkare än andra. Jag tror mig veta att Sigvard är väldigt viktig för A. Det gör gott i mitt hjärta att förstå att Sigvard så gärna ger av sig själv.

Nu skall jag slå mig ner bredvid Jesu efterföljare och serva honom med glassar och popcorn vartefter hans höghet ropar efter det. Jag står till och med ut att se Fantastiska Fyran och Silversmurfen eller vad den heter för nittonde gången. Det är han värd, lilla skrutten. Han städade nämligen också ur sin Rättviksväska utan att knota fast han beklagade sig lite över att han inte visste hur han skulle göra med tvätten. "Lägg den i tvättkorgen", föreslog jag och sedan gick det i ett flygande fläng att bli klar för att fort få komma tillbaka till TV:n.

Inga kommentarer: