fredag, maj 27, 2011

Profilmaterial

Jag säger det med en gång: det är inte lätt att utforma profilmaterial. Om det finns 30 000 medlemmar i organisationen finns det 30 000 åsikter om hur kläderna eller accessoarerna ser ut. Alltid finns det något man inte gillar. Så jag brukar inte säga så väldigt mycket. Man behöver heller inte skaffa det man inte tycker är snyggt. Men så finns det trycksaker och annat som görs centralt till kampanjer som utförs lokalt. Då får man hela kitet i knät och kan inte göra så mycket mer än att le och vinka, så att säga. Den situationen är mer besvärlig. Och till sist kanske man kan få lov att skratta? Bättre skratta än gnöla.

Nästa vecka är det Folknykterhetens vecka. I år är temat Öppet för stor & liten. Vi har fått flygblad och ballonger och scarves. Jag tyckte det lät ganska bra. Sjalar är lätta att ta på sig. Så kom paketet med materialet. Jag öppnade lådan och såg scarvsen. Vitt, skirt polysterfluff. Med loggan på, placerad på ett sådant sätt att om man använder sjalen på de enda naturliga sätt man kommer på, så sitter loggan snett. Den är heller definitivt inte könsneutral, vill jag sticka ut hakan och påstå. Men här kommer förslag på användningsområden i alla fall.

Vi börjar med det jag tror är det de flesta tänker när de ser tygbiten: Cowboymodellen. Dvs vika till trekant och så logga fram. Sned, då.
















Sedan har vi scoutvarianten, med snibben bak. Loggan är fortfarande sned.
















Efter det kommer kommandonykteristen. Den här looken passar både kvinna och man. Man måste rynka ögonbrynen till och se ut som "I´m coming to get you". Här kan man lyckas trixa till det så att loggan ser nästan rak ut.































Så två typiska kvinnliga utstyrslar. Den första är den snälla och väna nykteristen med bandå över huvudet. Loggan är fortfarande sned. Lyckades inte fota mig så att loggan syntes på bild 2, men tro, mig, loggan sitter inte rakt.




























Återstår det enda sätt jag hittills har lyckats lista ut som man kan ha sjalen på så att loggan är rättvänd. Som en fichu. Eller haklapp.

1 kommentar:

Anna Carlstedt sa...

UNDERBART, Jenny! Nu måste vi nog börja fundera redan nu på hur vi skall kunna toppa detta till nästa år :-)