lördag, juni 25, 2011

Böcker, de senaste

I två dagar har jag haft näsan i Tara Frenchs "Faithful Place". Vilket språk! Vilken personteckning! Vissa böcker kan förpassa en in i en värld som man inte känner till, men till slut tycker att man vet varje aspekt av. Den här boken hör till dem. Jag har myst och ryst och var lite snopen när boken var slut, trots att jag förstod hur obarmhärtigt slutet skulle vara och var förberedd när det kom. Ställde boken i hyllan med suget efter mer. Funderade på att läsa om Till skogs eller The Likeness, men ingen av dem har gripit tag i mig lika mycket.

Jag beslöt då att byta stämning och grep tag i nästa olästa bok och nu känner jag igen mig. Det regnar och är lerigt i Derbyshire precis som vanligt. De stackars poliserna och brottsplatsteknikerna fryser och dryper av väta och det enda uppiggande på mils avstånd är läskigt te från någon termos. Och när fåren till slut också kommer knallande, ja då vet jag att jag är hemma hos Stephen Booth. Det är något mysigt med det.

Inga kommentarer: