fredag, juni 03, 2011

Busstankar

När snön är borta cyklar jag till jobbet, men idag åkte jag buss. Chauffören hade radion inställd på någon hårdrockskanal. Jag kan inte säga att det var det jag tyckte mest om att få i öronen sådär på morgonen, men ok, smaken är olika. Och hårdrock är hundra gånger bättre än att tvingas lyssna på galningarna som ringer till Morgonpasset, som vissa förare envisas med att lyssna på. (Mina favoritförare har inte radion på alls, för övrigt.)

Hur det var började jag fundera och fabulera kring denna arme ovetande förare. Han såg ut att vara mellan 45 och 50 år ungefär. Såg ut som han kom från Balkan. Redan där ringer varningsklockan: såg ut som. Som om det går att se på utsidan vem eller vad en människa är. Han kanske kom från Teheran eller Bagdad eller ett latinamerikanskt land eller var barnfödd i Värnamo, det vet jag ju inte. Men nu bestämde sig min hjärna för att han kom från det forna Jugoslavien. Och ibland går det fort för hjärnan att slänga ihop saker, för vips stod det klart för mig att han förstås spelat i ett källarband i Sarajevo under sin tonårstid och sprang på alla konserter han kunde med hårdrocksband med namn som Monsterdemonsatanshell eller We will eat your children. Åsså läste han på universitetet och träffade en hårdrockstös (heteronormativt) och så kanske de fick barn. Fortfarande hade de på sig de svarta skinnjackorna med We will eat your childrenloggan på ryggen när de drog barnvagn i parken, men konserter fanns det inte så mycket tid för. Och så kom kriget. Där satte min hjärna stopp för då blev det för ledsamt och hemskt. Men, tänkte jag, inte så konstigt då att han gillar att lyssna på hårdrock där han bussar runt oss.

Lättare busstankar på vägen hem, för då hade jag sett folk som samlas inför Uppcon i helgen. Jag blir så glad när jag ser dem. De är fina. Men en varm dag som denna måste kostymerna vara ett helvitte. Smygtog en bild på en fin flicka.

Inga kommentarer: