onsdag, juni 01, 2011

Hänger inte med

Nu måste sanningen fram: jag begriper mig inte på det nya gymnasiesystemet trots att det har funnit i så pass många år, och trots att jag nu har haft ett barn i gymnasiet i två år. Igår berättade dottern att hon var lite besviken över att hon inte hade fått MVG i ett ämne. Hon hade varit snubblande nära så att säga, men det slutade på ett VG. Jag sympatiserade men tänkte att herregud, det där läser hon ju upp i trean. Det var då hon påminde om att hon inte skall läsa det ämnet i trean trots att läraren där är en av hennes favoriter och att hon därför också tycker att ämnet är rätt roligt. Hon får inte plats med det i sitt schema. Hon har valt ämnen som hon måste ha läst inför vidare studier inom det område hon tänker sig ett yrke, och då får inte de gamla ämnena plats. Där någonstans får jag ryckningar i ögonvrån och måste gå och lägga mig med en våt duk över pannan. Det var enklare på min tid. Ungarna sliter hårdare nu, tycks det mig, och det är tusan vad de måste tänka strategiskt redan i så unga år.

För att inte tala om tonårspojken som skall få sina första betyg i höst. Han kommer att få de nya bokstavsbetygen. Hm - minstingen skall få sina första betyg i sexan. Det är fyra år dit, tills dess kanske jag har lärt mig systemet. Ryckningar i ögonvrån är bara förnamnet.

Inga kommentarer: