måndag, juni 20, 2011

Utmaningar

Jag har i många år levt i illusionen om att jag är en bra mötesordförande. Den illusionen brast när jag tillträdde som ordförande för Uppsala domkyrkokörs styrelse häromsistens. Jag lyckas helt enkelt inte få någon struktur på mötena. Till stor det beror det på att vissa styrelsemedlemmar är så förbenat kreativa och liksom bubblar över av bra synpunkter och tankar hela tiden som leder vidare in på nya spår - men det är min uppgift att med varsam hand leda tillbaka till någon form av beslut, och det är min sju inte så lätt. Men trevligt har jag, trots att jag skäms efter varje möte för att jag inte rodde iland det hela bättre. Och jag ger mig inte, när som helst kommer vi ha ett möte där ordförande snabbt summerar diskussioner och ser till att vi avhandlar det vi skall prata om och inte om tre andra lika intressanta villospår. En utmaning som heter duga.

En annan utmaning ställs jag inför i morgon. Kl 06.25 skall jag plocka upp Alva och Justus hos deras pappa och köra dem till Arlanda. (De skall åka upp till Umeå några dagar.) Jag avskyr att behöva köra in på Arlanda. Jag begriper inte vart jag får köra och vart vägarna leder och var jag kan stanna och slänga ut ungarna ur bilen - hitta rätt terminal? Tjena. På fullt allvar: jag är jätteskraj. Men jag måste bemästra skräcken för barnens skull.

Inga kommentarer: