lördag, juni 04, 2011

Vardagens banala funderingar

Varje dag inträffar det något som jag grunnar över. Jag kallar det vardagsmysterier. Det mest allmänt igenkända vardagsmysteriet torde vara varför man stoppar in två sockor i tvättmaskinen men vid sortering efter tvätt bara hittar en. I ungefär två månader nu har jag ett alldeles nytt mysterium att fundera på.

Vid tre olika tillfällen har jag satt in en lins i höger öga. Satt in lins i vänster öga. Blinkat till lite och kollat. Upptäckt att det är något vaj på höger öga. Petat och puttat runt lite bara för att upptäcka att det inte sitter någon lins i höger öga. Och hur i h-e gick detta till? Jag satte definitivt in linsen. Min enda teori är att den sedan har suttit kvar på fingertoppen och följt med ut igen utan att jag har märkt det. Men då måste ju linsskrället ändå ha tagit vägen någonstans, men hittills har jag inte hittat någon ensam lins liggande på golvet. Nu är de visserligen mycket tunna och osynliga, så det är klart att jag kan ha missat dem och sedan har de försvunnit i samband med städning - men ändå! Och varför bara höger öga? Tredje gången det inträffade (i går) blev jag riktigt irriterad eftersom jag tyckte att jag lärt mig att se upp med försvunna lins-mysteriet.

Det finns en löjlig aspekt över min reaktion på det hela också. Jag är symmetridåre. Varje gång jag öppnar de olika askarna för linserna (en för höger, en för vänster öga) störs jag av att antalet i askarna inte är lika. Höger ligger tre back. För att stå ut med detta har jag flyttat över de tre så att säga övertaliga linserna för vänster öga till en alldeles egen ask så jag slipper se dem.

Se där vad man kan fundera över istället för världens stora hemskheter. Och så kan man undra varför syrenerna redan börjar bli bruna och ledsna. Kämpa, syrener, kämpa! En vecka till, va? Snälla.

Inga kommentarer: