fredag, juli 01, 2011

Civilkurageslips

Jag befinner mig i Åre på IOGT-NTO-rörelsens kongresser. Jag sitter på Junis förhandlingar och känner mig svårmodig över att jag skall avgå ur förbundsstyrelsen, men annars är det bra. Vi har det finfint på våra förhandlingar, bortsett från ett ombud som kör en rutten härskarteknik från talarstolen och som jag snart måste döda, tror jag.


Till våra kongresser kommer det gäster och framför hälsningar. Idag har det varit Mats Gunnarsson från SLAN, Anders Svensson som är rektor för Tollare folkhögskola samt Sven Östberg som är rektor för Wendelsbergs folkhögskola. Det är rätt otacksamt för de andra gästerna att bli jämförda med Sven Östberg. Sven är nämligen en boren estradör som har utvecklat detta genom att spela teater och ägna sig åt teaterrelaterad verksamhet i livet. Det är sällan man gapskrattar åt hälsningar som gästerna framför, men när Sven kommer igång får man tårar i ögonen. Idag trollade han dessutom för oss på ett galant sätt.

Det finns en annan sak jag uppskattar med Sven: han har civilkurage. Se bara på hans slips. Det krävs en del mod för att gå med den på bringan.

2 kommentarer:

em sa...

Om jag inte blandar ihop Sven Ö. med någon annan, och det tror jag inte, så var det han som introducerade mig för Falstaff Fakir. Det var för bortåt hundra år se'n på en teaterfestival i Västerås. Han var redan då en medryckande entusiast.
Margaretha

Jenny sa...

Helt klart en och densamme Sven!