söndag, juli 31, 2011

Gammal och elak

Jag hörde för många år sedan att människor ofta blir elaka när de är gamla. Det må vara hur det vill med det i allmänhet, men för mig i synnerhet verkar det tyvärr stämma. Elak är inte riktigt rätt ord, men jag blir otålig och det märks.

Ikväll har jag passerat någon slags gräns. Jag brukar inte säga till människor jag precis har mött att det de säger är bullshit, men nu hände det. Skämdes när jag hade lugnat ner mig lite. Peppade upp mig med att tänka att alla har rätt till sin åsikt, och att det hen framförde inte var en åsikt utan en fördom...det skenheliga resonemanget höll i två sekunder ungefär.

Det är bara att inse att nu har elakheten börjat utkristalliseras ur min personlighet. Tag varning. Och skydd.

1 kommentar:

em sa...

Det kallar jag mod att säga ifrån - ett mod man inte har när man är allför ung.
Elak är något helt annat - det är jag också.
Margaretha