måndag, juli 11, 2011

Självdisciplin

Jag har något skrot åt urinvägarna igen och ringde för att få en läkartid. Kom 13.30, sade sköterskan, och det är bra om du inte kissar innan dess. Jag tittade på klockan. 10.15. Visst, visst, ljög jag. Eller snarare var jag obotligt förhoppningsfull.

Jag kan redan nu berätta att det gick inte alls. Till den som inte har haft urinvägsinfektion kommer här ett avslöjande: en av infektionens effekter är att man måste springa och skvätta jämt. Jag gör nu ett allvarligt menat försökt att avstå från toalettbesök innan 13.30 men jag tror inte på det. Det gör ju ont dessutom, försök att hålla dig då. Disciplin, Jenny, disciplin!

När jag var barn sade ingen vuxen "urinvägsinfektion". De sade "blåskatarr". Jag trodde det hette blåsgitarr. Jag har nog tidigare nämnt de stickade mamelucker av yllegarn som mamma tvingade på mig under overaller och täckbyxor på vintrarna. Som jag hatade stickade yllemamelucker! De hjälpte kanske, vad vet jag. Men under mitt vuxna liv de senaste åren har jag dragit på mig blåsgitarr företrädesvis under årets varmare delar. Inga yllemamelucker i världen hade förhindrat detta, hävdar jag.

Inga kommentarer: