torsdag, augusti 04, 2011

Allt är inte vad det synes vara

Det är intressant att utmana sig själv och sina förutfattade meningar då och då. Tänkte på det när jag gick in på Darkwell på Drottninggatan i tisdags för att pierca höger öra ytterligare en gång. (Det har jag inte berättat för någon i familjen och eftersom mitt hår hänger över örat tänkte jag tjyvhålla på det som en liten hemlis och låta dem förvånat upptäcka det själva, men nu drar jag undan förlåten.) Jag har varit inne på Darkwell några gånger förut å Alvas vägnar, så isen var redan bruten, men det är ändå en kulturchock att komma in där.

När man tittar in ser det ut som en satanistgrotta. Lokalen är pytteliten och ger ett mörkt och murrigt intryck. Kan bero på att längs väggarna står sammetsklädda uppvisningsskivor med de smycken man har att välja på. Rätt mycket sådana där tjocka hajtandsliknande saker är det, tillika sytrådsrullar som man skall ha i örsnibbarna. Det är inte min estetik. Det är överhuvudtaget rätt mörkt. Musiken de spelar är någon slags metal där sångaren låter som han kräks oupphörligen. Det är inte sådan musik som slår an de positiva strängarna i mitt inre, men som tur är drar de ner volymen när man kommer in och försöker föra ett samtal. Personalen är givetvis piercade till höger och vänster och upp och ner (en tjej har en plopp mitt i pannan) och alla är tatuerade.

De är oerhört vänlig och seriösa. Inget snack om att slarva med hygienrutiner eller låta folk pierca sig på fyllan. Jag vet inte hur många gånger de förklarar hur man hanterar sårvården efter piercingen och vill dessutom att man kommer och visar upp den efter fjorton dagar. Om du funderar på att ta hål i örat eller någon annanstans rekommenderar jag dessa vänliga typer.

Och så finns det andra människor och ställen som ser så välpolerade och skinande ut, när deras inre i själva verket är fullt av slagg och krälande maskar. Man får titta noga efter vad som finns under ytan.

1 kommentar:

stellarian sa...

De är verkligen bra - jag piercade mig där med. /Stella