torsdag, augusti 18, 2011

Dagens lästa i UNT

Rubrik till notis: "Tånaglar växte in på psyksjuk." Reagerade förstås på själva nyheten, att ingen hade klippt naglarna på denna person under två års tid. Sedan reagerade jag på ordet psyksjuk. Det blir alltmer vanligt att ordet används i både rubrik och löpande text. På något vis tycker jag inte om ordet. Jag kan inte förklara varför; möjligen för att jag uppfattar det som avfärdande och nonchalant.

Bläddade vidare med lite mulet sinnelag. Men så kom jag till Köp & sälj-sidan, och den är en pålitlig humörhöjare. Först kom annonsen som jag skrattade länge åt. Det är, förstår ni, Stor Bak Luckeloppis alla söndagar. Sedan hittade jag annonsen om Barn Bak Luckeloppis. Det känns mer konstigt och lite läskigt, tycker jag. Får lite dåliga vibbar.

Jag undrar hur det kommer sig att man har valt att dela upp det ord som naturligt sitter ihop, ordet baklucka (i detta fall med e på slutet eftersom det kommer ett påhäng efter), men däremot skrivit ihop luckeloppis. Vad då luckeloppis? Vad är det?

Ser verkligen inte folk som skriver så hur totalt fel det blir? Uppenbarligen inte. Jag måste börja träna på att både särskriva och för säkerhets skull använda versal i början av de särskrivna orden, för det verkar vara tidens melodi. En klok general inser när fienden är övermäktig. Jag tränar genast för att bryta mitt inre motstånd mot detta: Jag sjunger i Uppsala Dom Kyrko Kör.

Inga kommentarer: