lördag, augusti 06, 2011

Den avgörande detaljen

Alldeles nyss vinkade jag av lag 1 på väg till landet. Björn, Alva, Justus och Sigvard åkte i väg. I morgon hämtar jag först Tönnes från hans lägervecka på FUB-gården i Björklinge, sedan far vi efter.

Vi har två bilar. En stor Oldsmobile -91 och en liten Renault Clio -95. Den lilla är så liten att jag får klaustrofobi. Gillar heller inte att behöva ha ratten pressad mot låret när jag kör. Det säger måhända mer om mina lårs omfång än om bilens litenhet, men trångt är det. Vilken bil väljer lag 1 att packa in sig i, fyra personer med packning för fyra personer? Lilla bilen. Varför, i Herrans namn?

Alva kom med besked: bilstereon. Den är bättre i lilla bilen. I stora bilen hackar skivan så fort man kör på ett gruskorn. Därför väljer de trängsel och avsaknad av AC (med tre barn som är och har anlag för åksjuka). Don efter person. Åh vad skönt vi skall ha det Tönnes och jag, i den rymliga bilen med AC. Packning för två samt några efterlämnade bagage slänger vi lätt in i baksätet och sedan glider vi ner mot Östergötland i godan ro framåt söndag eftermiddag.

Inga kommentarer: