söndag, augusti 07, 2011

Plekzy-Gladz och andra vänner

Trivialia för att ännu något skjuta på packningen inför vistelsen på landet: såg bild på Håkan Juholt i tidningen och fnissade lite åt att man ett tag när han var alldeles nyvald partiordförande pratade om hans mustasch. Vid Juholts mustasch! För mig är det naturligare att säga "Vid Plekzy-Gladz mustascher!" (I plural, nota bene.) Men en yngre generation säger uttrycket ingenting, tror jag. Detta antagande grundar jag på att i vår bokhylla har vi samtliga Tintinalbum. Inget av mina barn har läst dem.

Jag växte upp med timmar av skön läsning av Tintin. Av Lucky Luke och mina absoluta favoriter Asterix och Obelix. Mina föräldrar fyllde seriealbumshyllan sakta men säkert, och även Spirou hittade dit. Ett eget album om bara Marsipulami gillade jag skarpt. Det fanns fler, en belgisk eller holländsk produktion som på svenska hette Finn och Fiffi och som var lagom skruvad och rolig för att jag skulle ägna många lästimmar även åt den. För mig var seriealbum och i viss mån tidningar en del av det jag läste.

Varför har inget av mina barn nappat på Tintin, eller på de få album med Asterix och Obelix som vi har hemma? Sorgligt. Förflackning. Kulturdöd.

2 kommentarer:

fia sa...

Men du Jenny.. Jag kan låna dina seriealbum om du vill:) Jag älskar Asterix och Lucky Luke!

Jonas sa...

För att inte tala om att du kan låna vår DVD-box med alla Tintin-avsnitt, det kanske passar bättre än att läsa album? :)