måndag, augusti 29, 2011

Rysk roulette

Försök få kontakt med en läkare. Det går under förutsättning av att de inte vaktas av sköterskor som anser att man helst skall vara mer död än levande innan doktorn kan ta emot. Och det tillståndet måste man nog anse vara en i vissa fall rätt subjektiv upplevelse som kanske inte sköterskan kan bedöma fullt ut via telefon. ("Jag har ont och mår dåligt." "Nej, det gör du inte.") Även om jag förstår sållningsprincipen.

Jag ringde husläkarmottagningens automatiska telefonsvarartjänst och bad om att bli uppringd - det enda sättet att komma i kontakt med mottagningen - eftersom jag behöver bli sjukskriven, även retroaktivt. Jag blev uppringd av sköterskan, och genast när jag hörde vem det var började jag ge upp hoppet. Det var som att slå huvudet i en mur. Nej, tyvärr, inga tider alls hos någon läkare, allra minst hos min egen husläkare, jag kunde få en telefontid den 13 september. Jag skäms för att berätta det, men jag började gråta så hon hörde det. Nu skulle hon lägga en lapp till min läkare (vad hjälper det) och fråga hur de skall lösa mig, så att säga.

För det första: jag begriper innerligt väl att det kan vara svårt att få en tid på en mottagning där några läkare inte arbetar heltid, en annan själv är sjukskriven och så vidare.
För det andra: om jag hade ringt och sagt att jag hade lunginflammation hade jag fått en akuttid, även om den hade suttit långt inne även den. Men eftersom jag bara är deprimerad och behövde diskutera det samt sjukskrivning räknas det inte som akut.
För det tredje: jag hade oturen att få fel sköterska på tråden. Faktiskt. Varje gång man råkar få kontakt med just henne är det stört omöjligt att få en tid, ett råd, en kontakt överhuvudtaget. Hon brukar hänvisa till "andra vårdgivare" (sic). Och är så vänligt bekymrad hela tiden, så.

Just nu har jag inte den blekaste aning om vad jag skall göra.

Inga kommentarer: